lørdag 25. februar 2012

Luftig sjokoladekake



Lagde nylig min favoritt sjokoladekake.
Den er veldig enkel, utrolig luftig og himmelsk god


Oppskrift på Beates luftige sjokoladekake:

3 Egg
3 dl Sukker
3 dl Mel
1.5 ts Bakepulver
1 ss Kakao
1 dl Varmt Vann 


Bland eggene og sukkeret

Visp til eggedosis
(vi som ikke blir sponset av Kitch´n eller ikke har råd til en Kitchen Aid må nok bare finne frem håndvispen.)


Bland bakepulveret i melet

Siktes inn i røren med kakaopulveret

Rør inn varmt vann helt til slutt

Hell røren raskt inn i formen og la den gjerne stå og hvile et par minutter før den settes inn i ovnen

160*C i 30-45 minutter

Gled deg når den hever til nesten dobbel størrelse

La den avkjøle mens du lager glasuren

Oppskrift på Gasur

Glasur lager jeg nesten alltid på slump, så gir dere en ca oppskrift:

200g Smør
Melis
1 ss kakao
2-3 ts kaffe

Vispes sammen. Tilsett melis til glasuren blir passe tykk.
Kan også tilsette vaniljesukker, vaniljeessens eller annen smak omn ønskelig

Denne gangen tok jeg meg ikke tid til å pynte kaken noe særlig, så jeg kastet på noen snøkrystaller og noen små perler. Enkelt og greit :)


Her i huset er vi ikke så glad i for mye glasur, og det som er bra med denne kaken er at den trenger ikke 2cm glasur, den er like god med bare et tynt lag. Kaken i seg selv smaker nemlig himmelsk godt ♥

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar