onsdag 8. februar 2012

Deilige Kanelsnurrer


I går ble det impulsbaking, og valget falt på kanelsnurrer!

Oppskrift kanelsnurrer:
1/2 l. melk (lunken)
100 g. gjær
1 ts salt
1/2 dl sukker
150 g smør
ca 15 dl hvetemel

Fyll:
100g smør
3ss sukker
1 ts kanel


-Finn frem ingrediensene du trenger, la smøret få romtemp.

- Varm melken til den er lunken, riv gjæren i biter og la den smelte i melken.

- Smøret skal smuldres i melet
- Tilsett så melken med gjæren i det tørre og rør rundt til deigen blir fast og fin.

- Når den er ferdig, setter du den bort til heving. Ca 30min.

- Rull en lang pølse av deigen og kjevle den flat.
- Smør på rikelig med fyll (Her smørte jeg på smør og strødde på sukker og kanel rett på deigen..)
- Rull rull :)

- Kuttes i passende stykker, jeg kutter de ca 2-3 cm tykke.
Jeg plasserer de i muffinsformer for mindre søl- både når jeg baker og når de serveres.

- Plasseres fint på et brett.
-Etterheves gjerne også her i 20-30 min. (må innrømme jeg er dårlig på akkurat denne delen..)

Stekes midt i ovnen
ca. 225*C i ca.10 minutter.
(til gyldne brune) 

- Mine har en tendens til å sprette opp som troll i eske!
Kanskje fordi jeg hopper over en del av etterhevingen? Jeg slår på ovnen når første brett er ferdig, så de heves kanskje bare 10minutter..
Høye i hatten eller ikke, de er hvertfall veldig gode! Og det er jo det viktigste!

- Man kan også strø på litt perlesukker på toppen før man putter de i ovnen, så får kanelsnurrene litt ekstra dekor på toppen. En liten gest, men den gjør så mye!

Serveres gjerne varme med en kopp te.
Himmelsk godt ♥

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar