mandag 2. april 2012

Saftig Krydderkake

Det er påske, og det snør som det aldri har snødd før. Skulle trodd det var midt i desember og ikke begynnelsen av april.. Triste greier!
Derfor bestemte jeg meg for å prøve ut denne oppskriften jeg fant på nettet. Mener den var fra frutimian.no
Men mens jeg allerede har begynt så fant jeg ut at jeg manglet både sukker og mel.. og lage halv porsjon dukket liksom ikke opp i mitt blonde hode før etterpå.. MEN! Til tross for det, så ble kaken kjempegod! Siden det hverken er egg eller bakepulver så er den nokså flat, det synes jeg er litt kjedelig.. tro om man kan legge til bakepulver og se om det hjelper litt?..
Kanskje neste gang.. :)


blablabla.. i know. Her kommer oppskriften på en suupergod og saftig Krydderkake. Enjoy!


Oppskrift:

200 g Smør ---smeltes
625 g Sukker
4 ts Kanel
3 ts Natron
725 g Hvetemel
1 L Kefir

1 langpanne
180*C Nederste rille i 30-40 minutter.


Glasur:
100 g Smør  ---smeltes
250 g Melis
1 ss Kakao
2 ts Vaniljesukker
3-4 ss varm Kaffe


- smelt smøret


- alt det tørre blandes sammen
(her hadde jeg for lite av både mel og sukker...oops)


- rør inn det smeltede smøret og melken.
(jeg brukte skummet melk og ikke kefir. Funket like godt!)


- røren skal bli fin og jevn til slutt



- kle en langpanne med bakepapir og putt den i ovnen :)

Glasuren:
Det smeltede smøres blandes med resten.



- bland inn kaffe til glasuren blir noe flytende.
- jeg brukte kanskje 150g melis for denne, og det var egentlig nok også. Så ta gjerne litt og litt så får du se om du trenger alt eller ikke :)



- en flat flott og jevn kake!


- ta gjerne på glasuren mens kaken er varm



- nytes med God Samvittighet!
Nam nam


= en ny favoritt her i huset!
Og i morgen blir det tatt med litt av den på jobb, så får vi som skal jobbe i påsken kose oss litt ekstra ;) Det er viktig å kose seg på jobb!

Ha en flott påske alle sammen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar